احکام سقط جنین | سقط جنین ناقص الخلقه: سوال یک
پرسش :
سقط کردن جنینی که ناقص الخلقه به دنیا می آید، چه حکمی دارد؟
پاسخ :
همه مراجع (به جز خامنه ای، فاضل، مکارم، وحید و تبریزی): ناقص بودن بچه مجوز شرعی برای سقط جنین محسوب نمی شود.[1]
آیت الله مکارم: اگر در مراحل ابتدایی جنین باشد و به صورت انسان کامل در نیامده (هنوز روح در آن دمیده نشده باشد) و تولد ناقص آن باعث مشقت و حرج شدید برای پدر و مادرش گردد اشکال ندارد و بنابر احتیاط دیه را هم باید بدهند.[2]
آیت الله فاضل: سقط آن جایز نیست مگر در موارد ضرورت.[3]
آیت الله خامنه ای: اگر احراز شود که تربیت و بزرگ کردن بچه ناقص الخلقه باعث حرج و مشقت غیر قابل تحمل برای می شود سقط آن اشکال ندارد.[4]
آیت الله وحید: سقط جنین ناقص الخلقه جایز نیست و اگر ادامه بارداری باعث مرگ مادر می شود، چنانچه قبل از ولوج روح باشد، جایز است ولی به سرعت اقدام به این عمل شود و اگر بعد از ولوج باشد، بنا بر احتیاط واجب حرام است.[5]
آیت الله تبریزی: سقط جنین جایز نیست. بله، اگر قبل از ولوج روح باشد و تحمل جنین حرج داشته باشد و از اینکه زن در نگه داشتن جنین بر خود بترسد، فقط برای خود مادر سقط جنین جایز است.[6]
پی نوشت:
[1]. سیستانى، سایت، سقط جنین؛ بهجت، استفتائات پزشکى، سقط جنین، ص 43؛ صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 1410؛ دفتر: نورى.
[2]. مکارم، استفتائات، ج 1، س 1487
[3]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1771
[4]. خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 1261 و 1264 .
[5]. جزوه دیات و سقط جنین جامعه الزهرا، ص 12 و 14.
[6]. استفتائات جامعه الزهرا، جزوه دیات و سقط جنین، ص 12.
منبع: احکام پزشکی و بیماران، سید مجتبی حسینی و سید محمدتقی محمدی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، ۱۳۹۴.
همه مراجع (به جز خامنه ای، فاضل، مکارم، وحید و تبریزی): ناقص بودن بچه مجوز شرعی برای سقط جنین محسوب نمی شود.[1]
آیت الله مکارم: اگر در مراحل ابتدایی جنین باشد و به صورت انسان کامل در نیامده (هنوز روح در آن دمیده نشده باشد) و تولد ناقص آن باعث مشقت و حرج شدید برای پدر و مادرش گردد اشکال ندارد و بنابر احتیاط دیه را هم باید بدهند.[2]
آیت الله فاضل: سقط آن جایز نیست مگر در موارد ضرورت.[3]
آیت الله خامنه ای: اگر احراز شود که تربیت و بزرگ کردن بچه ناقص الخلقه باعث حرج و مشقت غیر قابل تحمل برای می شود سقط آن اشکال ندارد.[4]
آیت الله وحید: سقط جنین ناقص الخلقه جایز نیست و اگر ادامه بارداری باعث مرگ مادر می شود، چنانچه قبل از ولوج روح باشد، جایز است ولی به سرعت اقدام به این عمل شود و اگر بعد از ولوج باشد، بنا بر احتیاط واجب حرام است.[5]
آیت الله تبریزی: سقط جنین جایز نیست. بله، اگر قبل از ولوج روح باشد و تحمل جنین حرج داشته باشد و از اینکه زن در نگه داشتن جنین بر خود بترسد، فقط برای خود مادر سقط جنین جایز است.[6]
پی نوشت:
[1]. سیستانى، سایت، سقط جنین؛ بهجت، استفتائات پزشکى، سقط جنین، ص 43؛ صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 1410؛ دفتر: نورى.
[2]. مکارم، استفتائات، ج 1، س 1487
[3]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1771
[4]. خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 1261 و 1264 .
[5]. جزوه دیات و سقط جنین جامعه الزهرا، ص 12 و 14.
[6]. استفتائات جامعه الزهرا، جزوه دیات و سقط جنین، ص 12.
منبع: احکام پزشکی و بیماران، سید مجتبی حسینی و سید محمدتقی محمدی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، ۱۳۹۴.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}